Er is veel veranderd sinds Adam Willaerts in 1629 zijn meesterwerk ‘Gezicht op Dordrecht vanuit de monding van de Noord’ schilderde. Niettemin is de kerk, zowel van buiten als van binnen, nog steeds een veel geschilderd, gefotografeerd en gefilmd object.
Foto’s
We kunnen ons niet meer voorstellen hoe revolutionair de allereerste foto’s moeten zijn geweest. Het begon allemaal in de 19e eeuw, met ingenieuze uitvinders die nu bijna allemaal vergeten zijn.
Zeker sinds fotografie voor de ‘gewone man’ bereikbaar werd, is de Grote Kerk vele malen op de ‘gevoelige plaat’ vastgelegd.
Video en film
Bewegend beeld, aanvankelijk op film, groeide uit van een kleinschalige nieuwe uitvinding aan het einde van de negentiende eeuw tot één van de belangrijkste vormen van communicatie en amusement.
Het maken van bewegende beelden door particulieren nam een vlucht met de introductie van de (digitale) video-camera’s rond de eeuwwisseling.
Beeldende kunst
Hoewel foto en film zeker maken delen uit van de beeldende kunst, wordt hier aandacht besteed aan andere vormen van beeldende kunst, zoals schetsen, etsen, aquarellen en schilderijen. Door de eeuwen heen is de Grote Kerk vele malen afgebeeld. Kunstwerken zijn particulier bezit en hangen in musea in de hele wereld.
Exposities
In de kerk worden diverse exposities georganiseerd, veelal in één of meer straalkapellen.
Fotoclub
In en om de Grote kerk is veel te zien. De bezienswaardigheden dragen ertoe bij dat het een favoriete bestemming is van fotoclubs en voor foto-workshops.
In de kerk is het toegestaan voor niet-commerciële doeleinden te fotograferen.
Mijn beeld van de Grote Kerk
In en om de Grote kerk is veel te zien. De bezienswaardigheden dragen ertoe bij dat het een favoriete bestemming is van fotoclubs en voor foto-workshops.
In de kerk is het toegestaan voor niet-commerciële doeleinden te fotograferen.